Nøkkeltall
Om senteret
Sortland Storsenter ligger midt i Sortland sentrum og er et av de største kjøpesentrene i Nord-Norge
Senteret er det største i sitt markedsområde og i 2018 gjennomgikk eiendommen en revitalisering. Sentralt i senteret ligger «Glassgata» – en gågate med glasstak, som går gjennom senteret og gir en åpen og lys atmosfære. Den ene siden mot glassgaten fikk et industrielt preg, og den andre et mykere miljø med lavere takhøyde.
Sortland Storsenter kan med sine over 30 butikker tilby en variert butikkmiks med mange sterke merkenavn, blant annet innenfor klær og mote som H&M, Kappahl, og Bik Bok. Senteret er også sterke på lokale aktører slik som Steiro Husflid, Miscela Kaffebar, Herregalleriet med mer. Senteret har både vinmonopol og dagligvare i Bunnpris.
Skape begeistring
På Sortland Storsenter er fokuset på å drive et sterkt og folkelig senter, som skaper begeistring utover det å dekke kundenes daglige handlebehov. Det settes stort fokus på service og hvordan man kan gi kundene «det lille ekstra».
Senteret har en aktiv markedsføring og bruker blant annet kundeklubb, Facebook, Instagram og nettannonsering – i tillegg til tradisjonell markedsføring i avis og senteravis for å kommunisere og bygge relasjoner med kundene.
Senteret har hatt omsetningsvekst hvert eneste år siden åpningen i 2004.
Byen har hatt stor tilflyt av kunder fra nabokommunene, som har svært begrensede handelstilbud. Sortland har gjennom mange år ligget høyt oppe i forhold til detaljandelsomsetning per innbygger – faktisk høyere enn både Bodø og Tromsø. Næringslivet i Sortland preges av jordbruk og fiske, i tillegg til handel og servicenæringer. Sortland er også et godt besøkt turistmål. Senteret har 1,2 millioner besøkende hvert år.
Roy Hansen
Eiendomssjef