fb%20icon%20blue-01
in-icon
Publisert: 14.09.2021 11:54

Kuben Senter først ut med den digitale markedsplassen

Verdens første fullintegrerte digitale markedsplass for kjøpesentre er lansert på Kuben Senter. Piloten er i oppstartsfase knytter sammen den fysiske og digitale handleopplevelsen.


Vi lanserer i disse dager verdens første helintegrerte digitale kjøpesenter på Kuben Senter på Hønefoss. Det betyr at kunder nå kan handle på nett på tvers av flere butikker i en og samme digitale løsning. Varene de kan kjøpe i løsningen er de samme som faktisk finnes i butikkene på senteret.

Senteret har med andre ord fått nye åpningstider: 24 timer i døgnet, 7 dager i uken. Løsningen er utviklet av Placewise i samarbeid med Scala Eiendom, og markerer starten på en ny æra for kjøpesentre, der sentrene også blir digitale markedsplasser.

Innovasjonsprosjektet har en ramme på 32 millioner kroner, hvor Innovasjon Norge bidrar med 11,5 millioner. 

Besøk markedsplassen her: 
shop.kubensenter.no
 
Scala Eiendom har alltid vært opptatt av å være best på det fysiske kundemøtet, men nå er fokus for fullt også rettet mot å møte kundene digitalt. Det tror vi kan gi betydelige synergier til den fysiske handelen lokalt», sier Hans Jørgen Mørland, adm.dir. i Scala Eiendom.

Så langt er 15 butikker med i løsningen, og det jobbes med å integrere flere butikker i løsningen som har vært under konstruksjon en god stund. Målsetningen er at alle senterets butikker skal med, og dermed at Kubens kunder vil kunne ha «tilgang» til sitt senter 24 timer i døgnet, også når de ikke har anledning til å fysisk være tilstede men har et ønske om eller tid til å handle.
 
Kundene kan handle på tvers av alle butikker på markedsplassen og betale samlet i en handlekurv. Varene hentes i butikk, felles hentepunkt på senteret eller hjemlevering for de som bor i de nærmeste kommunene.
 
Bærekraftig og lokal handel

«Et viktig mål er å sikre en bærekraftig handelsbransje hvor kjøpesenteret blant annet fungerer som et lokalt varehus tilgjengeliggjort digitalt 24-7. Varer kan hentes eller leveres samlet til en lavere pris og kortere tid enn tradisjonell netthandel og styrker den lokale handelsnærings evne til å konkurrere mot global netthandel», sier Mørland.
 
"Tilstedeværelse på kjøpesentre er en meget viktig del av vår virksomhet og at det forholdet nå utvides videre i den digitale verden tror vi er veldig riktig og viktig. På den måten får vi tilgang til flere kunder i de digitale kanalene, på samme måte som vi får til butikkene våre ved å være på kjøpesentre i den fysiske verden", sier Kai Gulbrandsen adm.dir. i Princess Gruppen. Princess er en av kjedene som er med når løsningen nå lanseres på Kuben.